Ostatnie wiadomosci::
  • Załóż swoje konto!

Dieta dla diabetyków

DrukujEmail

Chociaż zalecana jest cukrzykom, każdy może odczuć korzyści płynące z jej stosowania - stanowi ona podstawę pełnowartościowego i zdrowego żywienia.

Opiera się na stosowaniu w kuchni dużej ilości owoców, warzyw i żywności pełnoziarnistej a także minimalnych ilości cukrów i tłuszczów. W diecie przyjaznej cukrzykom większość kalorii ( 40-60 proc. ) powinno pochodzić z węglowodanów, 20-30 proc. z tłuszczów a około 20 proc. z białek.
Produkty bogate w węglowodany:
owoce,
warzywa
pieczywo
produkty mleczne ( mleko, masło, ser )
makarony
przyprawy takie jak musztarda, keczup, niskotłuszczowy majonez

Uwaga: Owoce świeże są znacznie lepsze niż puszkowane lub soki owocowe. Jeżeli jednak kupimy owoce w puszcze, upewnijmy się, że nie maja one dodatku cukru.
Produkty bogate w białka:
mięso
drób
ryby
fasola
produkty mleczne i sojowe
niektóre warzywa

Uwaga: Należy starać się jeść więcej drobiu (ze skórą) i ryb, niż czerwonego mięsa. Wybieramy produkty mleczne o jak najmniejszej zawartości tłuszczu.
Produkty bogate w tłuszcze:
masło
margaryna
oliwa dodana do potraw

Uwaga: Zarówno u diabetyków, jak ludzi zdrowych, ilość kalorii pochodzących z tłuszczów nie powinna przekraczać 30 proc.. Wybieramy produkty o mniejszej zawartości tłuszczu, lecz także sprawdzamy zawartość węglowodanów i cukrów.

Odmiany cukrzycy:

I typ choroby: to przewlekła choroba ciągnąca się całe życie, występuje kiedy trzustka produkuje zbyt mało insuliny, by właściwie regulować poziom cukru we krwi .

Cele żywieniowe: Równowaga pomiędzy spożyciem węglowodanów, ilością przyjętej insuliny a intensywnością aktywności fizycznej ma największy wpływ na utrzymanie odpowiedniego poziomu cukru we krwi.

II typ choroby: to przewlekła choroba powstająca, kiedy insulina (hormon produkowany przez trzustkę w odpowiedzi na podwyższony poziom glukozy we krwi) w organizmie pracuje nieefektywnie.

Cele żywieniowe: Głównym zadaniem jest kontrola wagi, gdyż 80-90 procent osób z tym typem cukrzycy, cierpi na nadwagę. Dla obniżenia poziomu glukozy we krwi najważniejsza jest dieta z obniżoną ilością kalorii i zastąpienie niektórych węglowodanów tłuszczami jednonienasyconymi (występują m.in. w orzeszkach ziemnych, maśle migdałowym, orzechach włoskich). Produkty bogate w te tłuszcze powinny być jednak spożywane w małych ilościach, gdyż są kaloryczne.

Dodatkowe uwagi: Australijscy naukowcy odkryli, że plan żywieniowy dostosowany do potrzeb cukrzyków jest skuteczniejszym od tradycyjnych metod sposobem na utratę wagi. Udowodniono że osoby stosujące wyżej opisane reguły odżywiania straciły 4-6 proc. masy ciała więcej niż ci, którzy przestrzegali dietę niskotłuszczową lub o małej zawartości węglowodanów.

senior.pl