Ostatnie wiadomosci::
  • Załóż swoje konto!

Za dużo cukrów prostych i tłuszczów nasyconych w diecie

DrukujEmail

Eksperci programu „Wiem, co wybieram” radzą, jak spożywać mniej cukrów prostych i tłuszczów nasyconych.

Badania przeprowadzone przez TNS wskazują, że 35% z nas dodaje aż 2-3 łyżeczki cukru do filiżanki herbaty lub kawy.

Polacy spożywają codziennie 50 g cukru dodanego, czyli równowartość aż 10 łyżeczek cukru!

Średnie dzienne spożycie tłuszczów w Polsce jest wciąż za wysokie i wynosi aż 100 g/osobę.

Cukrzyca jest jednym z najczęściej występujących schorzeń w Polsce, na które choruje około 2,5 miliona osób, a 750 tysięcy nie zdaje sobie z tego sprawy [3]. Szacuje się, że cukrzyca typu 2 może skrócić życie aż o 5-10 lat, a rocznie z jej powodu umiera 6,5 tysiąca Polaków. Jednocześnie nadwaga i otyłość są istotnymi czynnikami rozwoju cukrzycy typu 2. Ryzyko zapadalności na tę chorobę można zmniejszyć m.in. poprzez spożywanie odpowiedniej ilości węglowodanów i tłuszczów oraz aktywność fizyczną. Jednak Polacy wciąż spożywają za dużo cukrów prostych oraz tłuszczów nasyconych. Według zaleceń WHO około 55% energii dostarczanej dziennie powinno pochodzić z węglowodanów, najlepiej złożonych [5], w tym nie więcej niż 10% energii z cukrów prostych. Jednak ilość energii z cukrów prostych w diecie Polaków dziennie jest za wysoka i wynosi średnio 13% na osobę, co dla diety 2000 kcal daje 50 g, czyli aż 10 łyżeczek cukru! Wyniki badania TNS pokazują, że pomimo powyższych zaleceń żywieniowych, 35% Polaków dodaje aż 2-3 łyżeczki cukru do filiżanki herbaty lub kawy! Tymczasem spożywanie zaledwie jednej kostki cukru ponad dzienne zapotrzebowanie energetyczne skutkuje przyrostem wagi o 1 kg w ciągu roku. Dodatkowo Polacy wciąż spożywają za dużo tłuszczów. Obecnie 38% energii w ich diecie pochodzi z tłuszczów, podczas gdy WHO zaleca, aby było to 30%, a u osób bardzo aktywnych fizycznie - maksymalnie 35%. WHO rekomenduje też, aby spożywać jak najmniej tłuszczów nasyconych oraz tłuszczów trans, które w diecie powinny być zastępowane „dobrymi" tłuszczami nienasyconymi omega-3 i omega-6.

Przy okazji kolejnego Światowego Dnia Walki z Cukrzycą, obchodzonego 14 listopada, eksperci programu „Wiem, co wybieram" apelują o ograniczenie spożycia cukru, tłuszczów nasyconych, kwasów tłuszczowych trans oraz zwiększenie spożycia węglowodanów złożonych, a także „dobrych" tłuszczów nienasyconych, przede wszystkim omega-3.

Stosuj się do poniższych wskazówek

Ograniczaj spożycie cukru, tłuszczów nasyconych oraz kwasów tłuszczowych trans i zmniejszaj ryzyko cukrzycy!

Ogranicz do minimum picie słodzonych napojów,

Dodawaj tylko 1 zamiast 2 lub 3 łyżeczek cukru do herbaty lub kawy,

Zamiast słodyczy, ciastek i ciasta francuskiego spożywaj owoce i/lub bakalie,

Spożywaj produkty mleczne bez dodatku cukru - sprawdzaj zawartość cukru na etykietach mleka smakowego, jogurtów owocowych, serków i mlecznych deserów,

Pij mleko o mniejszej zawartości tłuszczu - 1,5% lub 2%,

Spożywaj chude wędliny,

Do smażenia używaj oleju rzepakowego, a do sałatek oliwy z oliwek,
Zastępuj smażone mięso pieczonym lub duszonym mięsem drobiowym,

Spożywaj mniej tłustych serów,

Śmietanę zastępuj jogurtem naturalnym,

Zastępuj masło wysokiej jakości miękkimi margarynami zawierającymi „dobre" tłuszcze omega-3 i omega-6,

2-3 razy w tygodniu spożywaj ryby, w tym tłuste ryby morskie (np. śledź, makrela, łosoś), ale nie zapominaj o tuńczyku, który również jest bogatym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3,

Ogranicz do minimum spożywanie potraw typu fast food,

Spędzaj aktywnie wolny czas, ale staraj się również zwiększyć dawkę ruchu podczas wykonywania codziennych czynności, np. nie korzystaj z windy, spaceruj rozmawiając przez telefon, wysiądź jeden przystanek wcześniej i przejdź się.

Niechlubne fakty dotyczące zapadalności Polaków na choroby dietozależne:

Obecnie na cukrzycę choruje około 2,5 miliona Polaków, a przewiduje się, że w najbliższych latach liczba ta ulegnie podwojeniu. Rocznie z powodu cukrzycy umiera 6,5 tysiąca Polaków.

Według danych WHO 18 milionów Polaków ma podwyższony poziom cholesterolu, co znacznie zwiększa ryzyko rozwoju miażdżycy i choroby niedokrwiennej serca, a także udaru mózgu. Poziom tzw. „złego" cholesterolu LDL u kobiet i mężczyzn w Polsce od lat znajduje się na stałym, wysokim poziomie ponad 5,2 mmol/l.

Choroby serca i układu krążenia to nadal najczęstsza przyczyna zgonów w Polsce. Z ich powodu każdego roku umiera ponad 100 tysięcy osób! Umieralność w wyniku chorób serca jest w Polsce nawet o 50-70% wyższa niż w krajach Unii Europejskiej.

Program „Wiem, co wybieram"

Międzynarodowy program „Choices", w Polsce znany pod nazwą „Wiem, co wybieram", stanowi odpowiedź producentów żywności na apel WHO o ograniczenie spożycia czterech składników odżywczych: tłuszczów nasyconych, kwasów tłuszczowych typu trans, soli (sodu) oraz cukru, które spożywane w nadmiarze zwiększają ryzyko zapadalności na choroby cywilizacyjne, w tym nowotwory, choroby układu krążenia, nadciśnienie, otyłość oraz choroby jamy ustnej. Logo „Wiem, co wybieram" umieszczone na opakowaniu produktu spożywczego oznacza, że jego profil żywieniowy jest zgodny z międzynarodowymi zalecaniami w zakresie tych składników. Wyniki badań przeprowadzonych w Polsce i Holandii dowodzą, że wybór produktów z logo programu może być skutecznym i łatwym sposobem codziennego komponowania zbilansowanej diety. Jednym z celów programu jest zachęcanie producentów żywności do zmiany receptur swoich produktów, tak, aby spełniały kryteria programu, a tym samym miały lepszy profil żywieniowy. W Polsce w programie „Wiem, co wybieram" uczestniczy czterech producentów żywności: Agros Nova z markami Fortuna i Karotka, Rieber Foods Polska z markami Anatol i Delecta, Sawex z marką Britta oraz Unilever Polska z markami Amino, Flora, Hellmann's, Knorr, Lipton, Rama i Saga. Program jest otwarty dla wszystkich producentów żywności, których produkty spełniają kryteria pozwalające na umieszczenie logo programu na opakowaniach ich produktów. Ponad 80 produktów w Polsce otrzymało logo programu „Wiem, co wybieram". Więcej informacji o programie „Wiem, co wybieram": www.wiemcowybieram.pl.