Strona domowa > Artykuly > Refundacja pomp insulinowych

Refundacja pomp insulinowych

Poleć artykuł

Zasady zaopatrzenia w wyroby medyczne, będące przedmiotami ortopedycznymi i środkami pomocniczymi w tym pomp insulinowych

Krok pierwszy – zlecenie od lekarza

Gdy lekarz zdiagnozuje u pacjenta konieczność korzystania z określonego przedmiotu ortopedycznego lub środka pomocniczego, wówczas na specjalnym formularzu wystawia na nazwisko pacjenta "zlecenie na zaopatrzenie w wyrób medyczny będący przedmiotem ortopedycznym lub środkiem pomocniczym". W zależności od rodzaju przedmiotu bądź środka, lekarz może wypisać zlecenie raz na określony w przepisach okres użytkowania. Zgodnie z przepisami tylko określony specjalista może przepisać wskazany sprzęt ortopedyczny lub pomocniczy (np. zlecenie na aparat słuchowy wystawia laryngolog, a na soczewki okularowe – okulista).

Krok drugi – potwierdzenie zlecenia

Otrzymane zlecenie musi zostać potwierdzone przez oddział wojewódzki NFZ, na terenie którego pacjent jest zameldowany. W przypadku czasowego zameldowania poza miejscem stałego zameldowania – zlecenie może być potwierdzone w tym oddziale Funduszu, na terenie którego ubezpieczony jest czasowo zameldowany. Może zdarzyć się również konieczność natychmiastowego zaopatrzenia pacjenta w sprzęt ortopedyczny podczas pobytu w innym województwie. W takim przypadku zlecenie potwierdza oddział, na terenie którego pacjent jest zameldowany. Należy pamiętać, że przy potwierdzeniu zlecenia może pośredniczyć ten oddział Funduszu, na terenie którego pacjent przebywa. Zlecenie może być potwierdzone osobiście przez pacjenta, inną osobę w jego imieniu lub drogą pocztową. Do potwierdzenia zlecenia konieczny jest dowód osobisty i dokument potwierdzający ubezpieczenie zdrowotne.
Pamiętajmy, że pracownik NFZ, który potwierdza prawo do uzyskania przedmiotu ortopedycznego lub środka pomocniczego w razie jakichkolwiek wątpliwości ma prawo zweryfikować dane przedstawione w zleceniu! Informację o miejscach, gdzie w danym województwie potwierdzane są zlecenia na zaopatrzenie ortopedyczne uzyskacie Państwo w oddziale wojewódzkim NFZ lub znajdziecie na jego stronie internetowej.
W przypadku zaopatrzenia comiesięcznego nie trzeba każdorazowo potwierdzać zlecenia w NFZ przed jego realizacją. Przy cyklicznym zaopatrzeniu wydawana jest choremu tzw. Karta Zaopatrzenia Comiesięcznego – ważna 12 miesięcy kalendarzowych. Dzięki takiej karcie nie trzeba co miesiąc potwierdzać zlecenia w punktach oddziału wojewódzkiego NFZ. Karta wydawana jest w punktach NFZ, gdzie odbywa się rejestracja zleceń.

Czas oczekiwania na potwierdzenie i realizację zlecenia

refundacja i potwierdzanie zleceń na przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze prowadzone są na bieżąco. W przypadku braku środków finansowych na pełne pokrycie potrzeb w zakresie zaopatrzenia pacjentów w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, odział Funduszu tworzy listę pacjentów oczekujących na potwierdzenie realizacji zleceń, na którą wpisuje pacjentów w kolejności zgłoszenia.

Krok trzeci – zakup przedmiotu

Zlecenia na przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze takie jak np. wózki inwalidzkie, aparaty ortopedyczne, protezy, aparaty słuchowe, szkła okularowe czy materace przeciwodleżynowe ważne są przez 90 dni od daty wystawienia ich przez lekarza. W tym czasie ubezpieczony musi potwierdzić zlecenie do refundacji i oddać do realizacji,. W przypadku wprowadzenia zlecenia do kolejki okres ważności zlecenia wydłużony zostaje o czas oczekiwania w kolejce.
Inaczej sytuacja wygląda w przypadku zlecenia na comiesięczne zaopatrzenie w środki pomocnicze, takie jak pieluchomajtki, cewniki urologiczne, sprzęt stomijny, pieluchy anatomiczne, worki do zbiórki moczu, zestawy infuzyjne (wkłucia) do pomp insulinowych. Takie zlecenie ważne jest przez 30 dni od daty wystawienia go przez lekarza. Pamiętajmy jednak, że pacjent może być zaopatrzony jednorazowo w tego typu środki pomocnicze na okres nie dłuższy niż trzy kolejne miesiące.
Kiedy mamy już potwierdzone do refundacji zlecenie lub zlecenie i Kartę Zaopatrzenia Comiesięcznego (w przypadku środków pomocniczych o miesięcznym okresie użytkowania) to zgłaszamy się do wybranej placówki na terenie kraju, która podpisała umowę z NFZ w zakresie realizacji zaopatrzenia ortopedycznego. Może to być np. sklep medyczny, apteka, zakład optyczny czy punkt protetyki słuchu. Wykaz miejsc, gdzie można zrealizować zlecenie dostępny jest na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ.

Zakupu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych pacjent dokonuje osobiście. Jeśli nie jest w stanie sam udać się do punktu z zaopatrzeniem może mu w tym pomóc inna osoba, posiadająca jego pisemne upoważnienie w dowolnej formie (NFZ nie narzuca żadnych druków czy formularzy). Jeśli stan zdrowia pacjenta uniemożliwia wypisanie upoważnienia, wówczas wystarcza zaświadczenie lekarza, że stan pacjenta uniemożliwia mu pisanie.
Inaczej sytuacja wygląda w przypadku zakupu środków pomocniczych, które wydawane są co miesiąc. Jeśli pacjent nie może ich sam odebrać, wówczas może to uczynić w jego imieniu każda inna osoba bez konieczności posiadania upoważnienia.
Po dokonaniu zakupu osoba odbierająca potwierdza podpisem odbiór właściwego zaopatrzenia – przed złożeniem podpisu należy zwrócić uwagę czy wpisana w III części zlecenia pełna nazwa wydawanego produktu jest zgodna ze zleceniem lekarza oraz opisem na opakowaniu wybranego przedmiotu.

Zasady refundacji

NFZ finansuje przedmioty ortopedyczne lub środki pomocnicze do wysokości limitu określonego w przepisach ministerstwa zdrowia. Jeśli cena wybranego przez Państwa przedmiotu jest wyższa niż cena określona limitem, oddział wojewódzki NFZ pokrywa koszt przedmiotu do wysokości limitu, a różnicę pomiędzy ceną brutto, a kwotą refundacji dopłaca pacjent. Zatem wysokość dopłaty pacjenta do refundowanego przez NFZ wyrobu medycznego zależy od jego rodzaju, ceny oraz wysokości limitu. Ta informacja jest bardzo istotna, o czym również świadczy fakt, że pracownicy Funduszu wypisują na zleceniu wystawionym przez lekarza kwotę limitu, do wysokości którego NFZ refunduje zaopatrzenie.
Zgodnie z rozporządzeniem ministra zdrowia refundacja danego środka czy przedmiotu przysługuje Państwu na konkretny okres czasu i dopiero po jego upływie możliwe jest wystawienie przez lekarza kolejnego wniosku na następny wyrób medyczny. Dlatego warto uważnie dokonywać zakupu zaopatrzenia, by wybrany produkt był zgodny ze zleceniem lekarza, spełniał Państwa oczekiwania i funkcje zdrowotne przez cały okres użytkowania. Jest to istotne dla skuteczności działania, ale także z uwagi na fakt, iż nie ma możliwości wcześniejszej refundacji nowego zaopatrzenia przed upływem terminu wynikającego z przepisów.

Czy jeśli pacjent sam zakupi sprzęt może liczyć na zwrot kosztów przez NFZ?

NIE. Jedyną podstawą refundacji – zgodnie z przepisami – jest zlecenie wystawione przez lekarza, potwierdzone przez oddział wojewódzki NFZ. Zlecenie jest rodzajem czeku wystawionego pacjentowi, na podstawie którego otrzymuje on sprzęt, za który punkt realizujący zaopatrzenie rozlicza się z NFZ. Jeśli cena sprzętu przekracza limit określony w przepisach – pacjent dopłaca jedynie różnicę.
Obowiązujące przepisy nie pozwalają natomiast na zwrot pacjentowi kosztów, poniesionych przy zakupie przedmiotu ortopedycznego lub środka pomocniczego dokonanym poza systemem ubezpieczenia zdrowotnego, na podstawie przedłożonego oddziałowi NFZ rachunku czy faktury.

Refundowane naprawy sprzętu

Zgodnie z ministerialnymi przepisami część przedmiotów ortopedycznych z wykazu przedmiotów refundowanych podlega refundowanej przez NFZ naprawie (np. wózek inwalidzki, aparaty ortopedyczne, protezy kończyn). Podstawą do naprawy jest wypełniony wniosek o wykonanie naprawy, który pacjent musi potwierdzić w oddziale wojewódzkim NFZ. Wniosek na naprawę traci ważność po upływie 30 dni od daty potwierdzenia. Realizacja napraw odbywa się z reguły w placówce, w której pacjent dokonał zakupu przedmiotu ortopedycznego.

Zasady przedterminowego zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne

Zdarzają się sytuacje, że dany przedmiot ortopedyczny w wyniku zmian w stanie zdrowia u chorego przestaje spełniać swoją funkcję. Przypadki takie mogą dotyczyć np. dzieci, które ze względu na rozwój fizyczny nie mogą dalej posługiwać się danym przedmiotem ortopedycznym, gdyż wyczerpały się możliwości regulacji, jak również osób dorosłych, u których nastąpiły takie zmiany w stanie zdrowia, które uniemożliwiają korzystanie z dotychczasowego zaopatrzenia.
W opisanych sytuacjach lekarz może wypełnić zlecenie pomimo, że nie upłynął jeszcze okres użytkowania przedmiotu ortopedycznego. Konieczne jest tu jednak uzasadnienie przyznania po raz kolejny odpowiedniego wyrobu. Takie zlecenia są potwierdzane przez oddział NFZ. Przedterminowe zaopatrzenie nie przysługuje w odniesieniu do środków pomocniczych!

Podstawy prawne

* Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jednolity DzU z 2008 r. nr 164 poz. 1027);
* Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowego wykazu wyrobów medycznych będących przedmiotami ortopedycznymi i środków pomocniczych, wysokości udziału własnego świadczeniobiorcy w cenie ich nabycia, kryteriów ich przyznawania, okresów użytkowania, a także wyrobów medycznych będących przedmiotami ortopedycznymi podlegającymi naprawie w zależności od wskazań medycznych oraz wzoru zlecenia na zaopatrzenie w te wyroby i środki (DzU z 2004 r. nr 276 poz. 2739 z późn. zm.);
* Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2004 r. w sprawie limitu cen dla wyrobów medycznych będących przedmiotami ortopedycznymi i środków pomocniczych, o takim samym zastosowaniu, ale różnych cenach, oraz limitu cen dla napraw przedmiotów ortopedycznych (DzU z 2004 r. nr 275 poz. 2732 z późn. zm.);
* Zarządzenie Nr 89/2008/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 16 października 2008 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne będące przedmiotami ortopedycznymi i środkami pomocniczymi (z późn. zm.).

Opracowanie: Rzecznik Prasowy Małopolskiego Oddziału NFZ

Współpraca merytoryczna: Dział ds. Środków Pomocniczych i Przedmiotów Ortopedycznych Małopolskiego Oddziału NFZ

Wzór zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne będące przedmiotami ortopedycznymi oraz środki pomocniccze: http://www.nfz.gov.pl/new/art/3489/zal_3_prmz_wzor_zlecenia_17112004.pdf

ODDZIAŁY NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA

Dolnośląski Oddział Wojewódzki NFZ

50-525 Wrocław, ul. Joannitów 6,
tel. (71) 797 91 00
faks (71) 797 93 25
www.nfz-wroclaw.pl

Lubelski Oddział Wojewódzki NFZ
20-124 Lublin, ul. Szkolna 16
tel. (81) 531 05 00, -01, -02
faks (81) 531 05 28
www.nfz-lublin.pl

Lubuski Oddział Wojewódzki NFZ
65-057 Zielona Góra, ul. Podgórna 9b
tel. (68) 328 76 00
faks (68) 328 76 57
www.nfz-zielonagora.pl

Łódzki Oddział Wojewódzki NFZ

90-032 Łódź, ul. Kopcińskiego 58
tel. (42) 94-88, 677 40 30
www.nfz-lodz.pl

Kujawsko-Pomorski Oddział Wojewódzki NFZ

85-071 Bydgoszcz, al. Mickiewicza 15,
tel. (52) 325 27 00
faks (52) 325 27 09
www.nfz-bydgoszcz.pl

Delegatura w Toruniu:

87-100 Toruń, ul. Grudziądzka 46
tel. (56) 658 05 03, -00
faks (56) 658 05 01
Delegatura we Włocławku :
87-800 Włocławek, ul. Wieniecka 42
tel. (54) 411 22 03,
faks (54) 411 22 07

Małopolski Oddział Wojewódzki NFZ
31- 053 Kraków, ul. Ciemna 6,
Centrala na ul. Ciemnej 6 – tel. (12) 298 81 00
ul. Batorego 24 – tel. (12) 298 83 00
ul. Racławicka – tel. (12) 298 84 00
faks (12) 430 64 40
www.nfz-krakow.pl
e mail: nfz@bci.krakow.pl

Mazowiecki Oddział Wojewódzki NFZ

00-010 Warszawa, ul. Sienkiewicza 12
tel. 444 15 01, 444 15 02
www.nfz-warszawa.pl

Opolski Oddział Wojewódzki NFZ

45-315 Opole, ul. Głogowska 37
tel. (77) 402 01 00, 402 01 02
www.nfz-opole.pl

Podkarpacki Oddział Wojewódzki NFZ

35-032 Rzeszów ul. Zamkowa 8
tel. (17) 860-41-00
faks (17) 860-42-28
www.nfz-rzeszow.pl

Podlaski Oddział Wojewódzki NFZ

15-042 Białystok, ul. Pałacowa 3
tel. (85) 745 95 00
faks (85) 745 95 39
www.nfz-bialystok.pl

Pomorski Oddział Wojewódzki NFZ
80-844 Gdańsk, ul. Podwale Staromiejskie 69
tel. (58) 321 86 98, 321 86 35
faks (58) 321 85 15
www.nfz-gansk.pl

Śląski Oddział Wojewódzki NFZ

40-844 Katowice, ul. Kossutha 13
tel. (32) 735 17 00
www.nfz-katowice.pl

Świętokrzyski Oddział Wojewódzki NFZ

25-025 Kielce, ul. Jana Pawła II 9
tel. (41) 343 03 24, 343 06 14
faks (41) 343 04 90, 362 90 72
www.nfz-kielce.pl

Warmińsko-Mazurski Oddział Wojewódzki NFZ
10-561 Olsztyn, ul. Żołnierska 16
tel. (89) 532 74 14
faks (89) 533 91 74
www.nfz-olsztyn.pl

Wielkopolski Oddział Wojewódzki NFZ

61-823 Poznań, ul.Piekary 14/15
tel/faks (61) 850 60 00
(61) 850 61 02
adres do korespondencji:
60-309 Poznań, ul. Grunwaldzka 158
www.nfz-poznan.pl

Zachodniopomorski Oddział Wojewódzki NFZ

71-470 Szczecin, ul. Arkońska 45
tel. (91) 425 10 00
faks (91) 425 11 88
www.nfz-szczecin.pl
Delegatura
75-820 Koszalin, ul. Konstytucji 3 Maja 7 (pomieszczenia na parterze)
tel. (94) 346 52 27, 346 52 28, 346 36 60
faks (94) 341 54 22
e-mail: koszalin@nfz-szczecin.pl

Realizuje wnioski następujących Oddziałów NFZ:
kujawsko-pomorski, lubuski, podlaski, pomorski, warmińsko-mazurski, wielkopolski, zachodniopomorski.

ROCHE DIAGNOSTICS POLSKA
Biuro (czynne od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-16.00):
Ul. Wybrzeże Gdyńskie 6B,
01-531 Warszawa

Dział Obsługi Klienta
p. Agnieszka Radomińska
tel. 022 481-54-05
faks 022 481-55-96
agnieszka.radominska@roche.com

FEMINA

Realizuje wnioski następujących Oddziałów NFZ:
dolnośląski, lubelski, łódzki, małopolski, mazowiecki, opolski, podkarpacki, śląski, świętokrzyski.


Oddział w Gliwicach:

Ul. Wybrzeże Armii Krajowej 15
44-101 Gliwice
tel. 032 335-53-15
gliwice@femina.net.pl

Oddział w Poznaniu:
Ul. Garbary 6
61-867 Poznań
tel. 061 853-35-77
poznan@femina.net.pl


Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.