Poleć artykuł
Zaraz po ustaleniu rozpoznania potrzebne jest zapewnienie łatwego dostępu (przez 24 h) do specjalistycznej opieki w celu szybkiego rozpoznania i rozpoczęcia leczenia oraz dostępność do pisemnego protokołu leczenia kwasicy ketonowej (DKA) i innych postaci ujawniania się cukrzycy u dzieci.
* Przygotowanie praktycznego poradnika rozpoznawania cukrzycy z uwzględnieniem zaleceń dietetycznych.
* W niektórych ośrodkach możliwe jest leczenie dziecka zaraz po ustaleniu rozpoznania cukrzycy w warunkach pozaszpitalnych (ambulatoryjnych) lub w domu, ale tylko wówczas, gdy przez całą dobę możliwa jest konsultacja doświadczonego członka specjalistycznego interdyscyplinarnego zespołu diabetologicznego.
- Nieocenione jest uspokojenie i udzielenie pozytywnych i jasnych informacji oraz porad i wsparcia „na dobry początek”.
Sześć pierwszych miesięcy
- Częsty kontakt z zespołem diabetologicznym pomaga dostosować leczenie do zmieniających się potrzeb chorego we wczesnej fazie cukrzycy.
- Kontakty mogą mieć formę częstych wizyt w klinice, wizyt domowych, rozmów telefonicznych lub innych.
Dalsze konsultacje
- Badania kontrolne bardzo często są wykonywane w poradni 3, 4 razy w roku lub częściej, gdy występują szczególne trudności w leczeniu cukrzycy.
- Program wizyt specjalistycznych u członków zespołu diabetologicznego powinien obejmować:
- ogólną ocenę stanu zdrowia i samopoczucia;
- pomiar wzrostu i masy ciała (wpisanie wyników na właściwą kartę rozwoju);
- ocenę towarzyszących problemów zdrowotnych (zakażenia, niepełnosprawność, moczenie i inne problemy pediatryczne i rozwojowe);
- ocenę rodzajów stosowanej insuliny, jej dawki, urządzeń do podawania insuliny, miejsc wstrzyknięć;
- kontrolę glikemii;
- omówienie zasady żywienia;
- ocenę hipoglikemii;
- ocenę zaburzeń rozwoju umysłowego, trudności w nauce (szczególnie nieobecności/problemy w szkole), spędzanie wolnego czasu i aktywność sportowa oraz rozwój psychosocjalny;
- informacja na temat prowadzenia samochodu, pracy zawodowej, palenia tytoniu, kontaktów seksualnych, narkotyków, alkoholu.
- Dobrą praktyką kliniczną jest coroczna ocena takich wskaźników, jak:
- rozwój fizyczny i samopoczucie ze szczególnym naciskiem na ocenę wzrostu; stan miejsc wstrzyknięć; przebieg dojrzewania płciowego; towarzyszące choroby (wole/choroby tarczycy, celiakia, problemy skórne i ze stopami);
- plan posiłków i zasady żywienia;
- badania przesiewowe w kierunku powikłań cukrzycy (w tym badania krwi, moczu, pomiar ciśnienia tętniczego, badanie okulistyczne).
Przejście do poradni dla dorosłych
- Wiek, w którym chory zostaje objęty opieką poradni dla dorosłych, zależy od lokalnych warunków i zwyczajów.
Zalecenie. Korzystną praktyką pediatrycznego zespołu diabetologicznego jest organizowanie, wspólnie z diabetologami pracującymi z dorosłymi chorymi, poradni dla młodzieży i młodych dorosłych. |
Tworzenie baz danych, audyty, zapewnienie wysokiej jakości i usługi informacyjne
- Istnieje wiele modeli opieki zdrowotnej mających na celu poprawienie komunikacji pomiędzy dzieckiem lub młodocianym chorym, rodziną a zespołem diabetologicznym. Modele te powinny również uwzględniać mechanizmy oceny jakości usług diabetologicznych i wyników opieki.
- Poniżej podano przykłady narzędzi usprawniających pracę poradni:
- dzienniki samokontroli;
- urządzenia monitorujące glikemię (łącza komputerowe/telefoniczne);
- szpitalne bazy danych (zbiory komputerowe i inne archiwa, w tym wydruki)
- rejestr lub baza danych zawierające też informacje o: nagłych przypadkach, poradach klinicznych, badaniach klinicznych oraz przesiewowych w kierunku powikłań.
- Karta obserwacyjna zaproponowana przez WHO jest ważnym wzorcem formularza służącego do centralnego gromadzenia danych o chorym na cukrzycę dziecku lub młodocianym pacjencie (rys. 2.).
Kara obserwacyjna dla dzieci i młodocianych chorych na cukrzycę zaproponowana przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) – rysunek 2a.
Polska wersja karty obserwacyjnej – rysunek 2b.
Zajęcia poza poradnią
Zespół diabetologiczny może pomagać w organizacji:
- lokalnych (i krajowych) grup wsparcia;
- przygotowywaniu materiałów szkoleniowych (ulotki/książki informacyjne, środki audiowizualne);
- żywieniowych zabaw/gier/innowacji
- grup dyskusyjnych, dni otwartych, imprez, wizyt, wykładów, wakacji, obozów.
źródło http://www.mp.pl/